Google+ Followers

niedziela, 27 listopada 2016

73. Świątecznie #6 - świecznik, który może być serwetką, czy też podkładką - tutorial

Witam serdecznie!

Czyż to nie jest zaskakujący tytuł? Ale tak jest naprawdę. Myślę, że wkrótce przekonacie się o tym sami. W ogóle tego modelu nie miałam w planach robić. Nawet nie wiedziałam o jego istnieniu. Przeglądałam sobie facebook'a i mój syn po prostu mnie szturchnął, przypadkowo, i tak nawet nie wiem jak otworzył mi się filmik na you tubie z tym właśnie modelem. A że było zaprezentowane jako świecznik świąteczny, który wydawał mi się bardzo interesujący, postanowiłam go zobaczyć. I tak tym sposobem przygotowałam dla Was opis krok po kroku, jak taki świecznik wykonać. Filmik w oryginale jest po angielsku. A że ostatnio pojawiło się w naszej grupie szydełkowej dużo początkujących osób to wykonałam zdjęcia podczas wykonywania tego modelu.

Zielony świecznik wykonałam najpierw na próbę. Bardzo mi się spodobał i postanowiłam zrobić w świątecznej kolorystyce.

Pierwsze dwa nie były do końca idealne, jednak postanowiłam zrobić kolejny. I tym sposobem powstał też instruktaż przygotowany dla Was.
Może jednak przejdę już do rzeczy. Co będziemy potrzebować? Napewno szydełka oraz kordonka. Oczywiście mam nadzieję, że nie zabraknie Wam wytrwałości i cierpliwości. Zasadniczo model ten nie jest wcale trudny, co mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka.
Ja użyłam tutaj w modelu intruktażowym kordonka Gründl w kolorze fioletowym oraz Lame Madeira - srebrny (col 442) i oczywiście ulubionego szydełka Addi w rozmiarze 1,5mm. Znów model melanżowy wykonałam kordonkiem Maxi. Także użycie materiału jest dowolne. Można nawet użyć resztek kordonka, gdyż nie trzeba go wiele. Na jeden świecznik przypada około 10 metrów.

Przygotujcie się na sporą dawkę zdjęć :)

Do wykonania tej serwetki/świecznika będziemy potrzebować następujących oczek:
- oczko łańcuszka - przez pętelkę znajdującą się na szydełku przeciągamy nitkę, która wędruje od kłębka
- oczko ścisłe - szydełko przeciągnąc przez oczko leżące poniżej, zrobić jeden narzut i przeciągnąć jednym ruchem przez obie pętelki
- oczko ścisłe zamykające - (używa się go do zakończenia robótki) szydełko przeciągnąć przez początkowe oczko, zrobić jeden narzut i przeciągnąć nitkę jednym ruchem przez oczko i pętelkę, którą mamy na szydełku
- półsłupek - wykonać narzut, szydełko przeciagnąć przez poprzednie oczko i przeciagnąć nitkę jednym ruchem przez trzy pętelki
- słupek - nawijamy na szydełko jeden narzut, wykłuwamy się w odpowiednie oczko poprzedniego rzędu i przeciągamy nitkę. Mamy teraz na szydełku trzy nitki, które musimy przerobić parami, czyli przeciągamy nitkę przez dwie pętelki, i kolejne dwie pętelki
Myślę, że tyle teorii już wystarczy, przejdźmy zatem do działania.

Gotowi? No to zaczynamy!

Rozpoczynamy od wykonania 6 oczek łańcuszka


I zamykamy oczkiem ścisłym w kółeczko


Rozpoczynamy pierwszy rząd. W tym celu wykonujemy trzy oczka łańcuszka, które zastąpią nam pierwszy słupek. I kolejno robimy jeszcze 23 słupki.


Po wykonaniu 23 słupka zamykamy okrążenie w 3 oczku łańcuszka, który zastępował nam pierwszy słupek, wykonując oczko ścisłe zamykające.


Rozpoczynamy rząd drugi. 3 oczka łańcuszka (będą zastępowały pierwszy słupek), następnie jeszcze 7 oczek łańcuszka i dalej 3 oczka łańcuszka znów zastępujący nam słupek. Powinniśmy mieć teraz 13 oczek łańcuszka.


I następnie wbijamy się w 4 oczko od szydełka wykonując słupek.


W kolejnych 5 oczkach naszego łańcuszka robimy po dwa słupki a w 6 oczku jeden słupek - razem powinniśmy mieć 13 słupków (licząc również pierwsze 3 zwrotne oczka łańcuszka)

Następnie wykonujemy słupek w pierwszym rzędzie pomijając jeden słupek.


Wykonujemy 7 oczek łańcuszka i obracamy robótkę na lewą stronę.


Przerabiamy słupek w 7 słupek od początku 


i kolejno wykonujemy oczko łańcuszka, słupek omijając jeden słupek poprzedniego "rzędu", znów oczko łańcuszka omijamy słupek i wbijamy sie szydełkiem w kolejny słupek i znów oczko łańcuszka i słupek w oczko naszego łańcuszkowego słupka 


następnie wykonujemy 4 oczka łańcuszka i obracamy robótkę na prawą stronę


wbijamy się słupkiem  w pokazany na zdjęciu słupek


i wykonujemy znów kolejno oczko łańcuszka i słupek pomijając oczko łańcuszka i wykonujemy jeszcze raz to samo, następnie w spoczywający łańcuszek wykonujemy 12 słupków


po wykonaniu 12 słupków powinno to wyglądać tak


i znów omijając jeden słupek pierwszego rzędu, wykonujemy w kolejnym słupek


i znów 7 oczek łańcuszka i obracamy robótkę na lewą stronę i wykonujemy analogicznie opisane powyżej kroki do zakończenia rzędu


Gdy już dojedziemy prawie do końca okrążenia, powinniśmy mieć, może nazwijmy to segmentami, 12 segmentów (segment=łańcuszek obrobiony dwunastoma słupkami)

Wykonujemy teraz zakończenie okrążenia. W tym celu wbijamy się szydełkiem w  3 oczko naszego pierwszego łańcuszka (łańcuszek, który był wykonany z 13 oczek a pierwsze 3 zastępowały nam pierwszy słupek)
i wykonujemy oczko ścisłe zamykające. Obracamy robótkę na lewą stronę, gdyż musimy jeszcze połączyć nasz ostatni segment z pierwszym.


w tylne oczka kolejnych 7 słupków wykonujemy oczka ścisłe zamykające i następnie robimy 4 oczka łańcuszka

omijamy jeden słupek w segmencie i w kolejnym wykonujemy słupek

i następnie oczko łańcuszka, omijamy znów kolejny słupek segmentu i w kolejnym wbijamy się słupkiem, jeszcze raz oczko łańcuszka i słupek pomijając jeden słupek segmentu

następnie wykonujemy 4 oczka łańcuszka i obracamy robótkę na prawą stronę

wykonujemy słupek w słupek, który wykonaliśmy poprzednio, oczko łańcuszka i kolejny słupek i powtarzamy jeszcze raz

i następnie łączymy segmenty. w tym celu wbijamy się szydełkiem w podstawę ostatniego słupka pierwszego segmentu

i wykonujemy oczko ścisłe zamykające. W tym miejscu możemy uciąć nitkę i kolejny rząd przerabiać w innym kolorze lub kontunuować poprzednim kolorem. Wszystko zależy od Was, jak Wasza wersja ma wyglądać. Ja w tym miejscu uciełam nitkę, aby zmienić kordonek na lama madeira w kolorze srebrnym.

Zatem zaczepiamy się nową nitką w oczku, w którym zakończyliśmy poprzedni rząd lub też (jeśli kontynuujemy poprzednim kolorem) wykonujemy oczko łańcuszka

i wykonujemy oczka ścisłe, najpierw dwa oczka ścisłe w łuku

następnie oczko ścisłe w słupek i w kolejnym łuku znów dwa oczka ścisłe, przy czym drugie oczko będziemy przerabiać do pikotka

nie jest to standardowy pikotek, gdyż po wykonaniu dwóch oczek ścisłych, które zrobiliśmy w poprzednim kroku, wykonujemy trzy oczka łańcuszka, ale nie wbijamy się w pierwsze oczko z tego łańcuszka, jak to bywa przy zwyczajnym pikotku, a przerabiamy przez górną przednią nitkę ostatniego oczka ścisłego, który znajduje się na łuku i przez podstawę naszego łańcuszka. Zdjęcie wyszło tutaj dość niewyraźnie, ale mam nadzieję, że jest w miarę zrozumiałe. Jeśli nie, to dwa zdjęcia poniżej myślę lepiej widać przez które dokładnie oczka przeciągnąć szydełko. I jak już mamy te dwie nitki na szydełku to wykonujemy oczko ścisłe.

Następnie znów 3 oczka łańcuszka

i nasz magiczny pikotek - tu myślę właśnie widać dużo lepiej przez które oczka mamy przeciągnąć nasze szydełko

na tym samym łuku wykonujemy jeszcze jeden pikotek i następnie oczko ścisłe

i teraz w każdą wolną przestrzeń wykonujemy oczka ścisłe aż do następnego małego łuku, które jest z  4 oczek łańcuszka - dochodząc do tego łuku powinniśmy wykonać 8 oczek ścisłych - w każdy słupek po jednym, a na łukach po dwa

i przerabiamy znów pikotki na łuku zrobionym wcześniej z 4 oczek łańcuszka - czyli oczko ścisłe, oczko ścisłe, 3 oczka łańcuszka - zamykamy oczkiem ścisłym do pikotka, jeszcze dwa pikotki i oczko ścisłe - i tak kontynuujemy całe okrążenie.

teraz wystarczy zamknąć okrążenie oczkiem ścisłym zamykającym

wbijamy się w pierwsze oczko ścisłe i wykonujemy oczko ścisłe zamykające, ,teraz wystarczy uciąć nitkę, wykorzystując nadmiar, który nam został - schować nitkę w robótkę i poucinać niepotrzebne końce.

I TUTAJ MAMY NASZĄ WERSJĘ SERWETKOWĄ :) Jeśli ktoś chce w tym miejscu może zakończyć wykonywanie robótki. Wtedy nasz model będzie wersją serwetki lub też podstawki pod kubek. Jeśli jednak chcielibyście ten model przerobić na świecznik to zapraszam do dalszego przerabiania.

Zaczynamy od wbicia się w główkę dowolnego słupka z drugiego rzędu  i zaczepiamy naszą nitkę. Dla bezpieczeństwa można od razu tutaj wykonać półsłupek, umieszczając pod nim zwisającą nitkę, co nam od razu początkową nić zabezpieczy.

Następnie każdy pierwszy słupek naszych segmentów obrabiamy półsłupkami. Na każdym słupku wykonujemy dwa półsłupki


Powinno to wyglądać w ten sposób

W następny słupek wykonujemy również półsłupek i znów przerabiamy pierwszy słupek segmentu półsłupkami, i tak powtarzamy do końca tego okrążenia

Zakańczamy rząd oczkiem ścisłym zamykającym i najlepiej jest w tym momencie przymierzyć naszą świeczkę

Dla mojego modelu używam normalnego zwykłego wkładu świeczkowego. Czyli tzw. podgrzewacza tego mniejszego. Jak widać w moim przypadku pasuje idealnie. Jednak gdyby wyszło wam za małe, należy wtedy na słupkach, na których przerabialiśmy dwa półsłupki wykonać trzy półsłupki. Wtedy zwiększymy obwód na nasz świecznik. Jeśli już wszystko pasuje wykonujemy naszą robótkę dalej.


Wykonujemy kolejny rząd półsłupków.
Można znów namierzyć nasz podgrzewacz, aby sprawdzić wysokość. Warto to zrobić, gdyż wtedy wiemy ile jeszcze rzędów wykonać. Mi jeszcze troszkę brakuje więc wykonam jeszcze jeden rząd półsłupków kolorem fioletowym.

Jak widać po wykonaniu trzeciego rzędu półsłupków brakuje do odpowiedniej wysokości jeszcze jeden rząd. Można go przerobić tym samym kolorem lub zmienić na inny. Ja chcę go wykończyć właśnie srebrnym. Zatem albo kontynuujemy wykonując jeden rząd jeszcze półsłupków, lub zaczepiamy się nową nitką i również wykonujemy półsłupki. Jeśli ktoś chce może wykończyć oczkami ścisłymi - tak zrobiłam w pierwszym modelu. Jednak wykończenie półsłupkami bardziej mi się podoba.

I tak zakańczamy ostatni rząd oczkiem ścisłym zamykającym. Ucinamy nitkę i chowamy w robótkę.

Nasz świecznik jest gotowy.

Jak widać sam w sobie jest bardzo urokliwy. W zasadzie nawet nie trzeba go usztywniać, bo bardzo ładnie też prezentuje się bez usztywnienia. No ale to już jest kwestia każdego z Was, w jakiej formie chce go zostawić.

Mam nadzieję, że wszystko wytłumaczyłam dokładnie. Jednak gdybyście mieli jakieś pytania, czy wątpliwości to śmiało piszcie do mnie, czy to maile, czy też wiadomości na fun page'u. Napewno odpowiem na każdą wiadomość.

Ciekawa jestem czy mój tutorial był dla Was pomocny? Czekam na opinie.
Gdyby coś jeszcze było niejasne, możecie zobaczyć też filmik na you tubie, na podstawie którego zrobiłam tę instrukcję wykonania. Filmik znajdziecie tutaj.

Schematu niestety nie umię rozrysować, ze względu na obracanie robótki. Nie wiem jakby to ugryźć na schemacie. Jednak mam nadzieję, że informacje, które tutaj zamieściłam będą wystarczająco pomocne.

A może chcielibyście, abym wykonała dla Was jakiś tutorial? Z ciekawością czekam na Wasze porpozycje.

Statystyka:
Czas wykonania: 40 minut/sztuka czyli 2h
Długość zużytej włóczki w sumie około 30m

Czas, który poświęciłam szydełku: 44 dni 17h i 15min
Tyle kilometrów już zużyłam razem: 24km i 554m

Pozdrawiam serdecznie!
Klaudia

8 komentarzy:

  1. Super!! Najbardziej podoba mi się ten zielony :) szkoda że ja mam dwie lewe ręce do szydełkowania;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O dziękuje bardzo😊zielony zagości w mojej kuchni😊a ja też kiedyś tak myślałam, a tu widzisz jednak mi conieco z tym szydełkiem wychodzi. Trzeba dużo cierpliwości😊pozdrawiam

      Usuń
  2. bardzo fajne są te świeczniki :) sama się przymierzam do zrobienia, ale lista wzorów w kolejce długa, a czasu tak mało :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja już zakończyłam świąteczne szydełkowanie. Bynajmniej jak narazie! Trzeba trochę odpocząć :) POzdrawiam

      Usuń
  3. Fajne! Jakoś nie rzuciły mi się wcześniej takie w oczy :)
    Może skorzystam na drugi rok, bo w tym roku już raczej nie zdążę ...

    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No widzisz ja też trafiłam przez przypadek na nie. Ale są bardzo ładne. Myślę, że będą się dobrze prezentować na białych meblach :) Dowiem się za dwa tygodnie! Pozdrawiam

      Usuń
  4. Widywałam wcześniej takie cudeńka, ale jeszcze nie miałam odwagi zabrać się za zrobienie takiego. Chyba już czas spróbować bo instruktarz jest bardzo dokładny :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciesze się że mogłam Ci pomóc. Pozdrawiam😊

      Usuń